¸.•*´¨`*•.جزیره.•*´¨`*•.¸

¸.•*´¨`*•.جزیره.•*´¨`*•.¸

¸.•*´¨`*•.جزیره.•*´¨`*•.¸

¸.•*´¨`*•.جزیره.•*´¨`*•.¸

" گام اول در سلوک "

" بسم الله الرحمن الرحیم "

گام برداشتن در راه حق و حقیقت و صراط مستقیم الهی خواسته ی قلبی مومنان و گمشده ی بسیاری از ماست ؛ مومن تا هنگامی که سلوکی عارفانه را برای پیدا کردن خود و خدای خود آغاز نکند در خود مانده یی دور از خداست و رفته رفته برکه ی باصفای وجودش به مردابی متعفن مبدل خواهد شد و بر این اساس رهبران الهی و پیام آوران رستگاری و سعادت هماره گوش جان انسانهای طالب برتری را به سروشی جاویدان جلا میدهند و عقل این چراغ روشنگر ما را بسوی حق و راستی می خواند  و همواره ایام و اماکنی مقدس دست یاری بسوی گمشدگان حیرت سرای دنیا دراز می کنند ؛ روزی نیست که از م‍أذنه یی ندای بشتابید بسوی رستگاری به گوش نرسد و ایامی نیست که در لحظه لحظه ی آن نوید وصال معبود نباشد .

اگر چه هریک از ما به اسلام و ایمان مفتخریم اما لازمه ی عمق بخشی به این عقیده درونی و ماندن در این مسیر پر فراز و نشیب و رسیدن به کمال انسانی و لقای محبوب جز با تکاپویی خردمندانه و رفتنی پی در پی بسوی نیکی های فکر و عمل میسر نخواهد شد و سلوک بهانه و شاید رهنمایی بسوی کمالات و کرامات انسانی و الهی است . سلوک برگرفته از تحصیل و تجربه ی چند ساله ی دوستانی است که سیر الی الله را راه کمال خویش و تنها راه نجات میدانند و زکات این دارایی ارزشمند خویش را خالصانه به پیشگاه همه ی عزیزان هدیه میکنند باشد توفیق الهی و دعای ولیعصر ارواحنا فداه یاریگرمان در این سلوک عارفانه باشد .



" بسم الله الرحمن الرحیم "

« وَ أَلّوِاستَقمُوا عَلَی الطّریقَةِ لَأَسقَینَهُم مَّاءً غَدَقاً »     سوره مبارکه جن آیه 16

منظور از طریقت در این آیه همان راهی است که ما را به خداوند متعال

  می رساند ابتدا باید توجه نمود که این آیه شریفه چند نکته در خود دارد :

 استقامت : باید در راه خدا استقامت نموده و مشکلات فراسوی انسان را که

نفس و شیطان القاء می نماید یکی پس از دیگری گذراند . هر کس بخواهد

 به سوی خداوند رهسپار شود باید فقط او را میزان قرار داده و سیر الی الله

 نموده و بگوید خدا ،« الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا » در واقع باید در این

 راه ظرفیت داشت و این راه را باید با اعتدال و میانه روی گذراند ، لذا

 باید دانست که چنانچه استقامت نکنیم و صبور نباشیم هواهای نفسانی

 از هر طرف به ما هجوم آورده و به مرور ما را از پای در می آورند .

 تاریخ ثابت کرده است که اگر کسی به فرموده روایات دو عفت نداشته باشد

 شکست خواهد خورد ( منظور شکست معنوی است ) که عفة البطن و عفه الفرج

 نام گرفته اند ، منظور مقامومت در برابر شکم و مقاومت در برابر هوس است .

 استاد ما فرمودند : که جوانی برایشان تعریف کرده است که شیطان چندین بار

 او را بر زمین زده است ، ولی باز هم از جا برخواسته است . پس باید صبور

 بود تا آب گوارا و شراب طهور نصیب شود .

 نکته اول در سیر و سلوک الی الله  این مسئله سه مرحله ای است

 که بزرگان فرموده اند :

 

مرحله اول : فعل واجبات و ترک محرمات

مرحله دوم : فعل مستحبات و ترک مکروهات

مرحله سوم : ترک ماسوی الله (آنچه غیر خداست )

 

اگر مردی برون آی و سفر کن              ز هر چه پیشت آید زان گذر کن

حال فرمایش علامه طباطبایی را در کتاب شریف لب اللباب را پی می گیریم

تا از فرمایشات ایشان بهره وافر ببریم .

 ایشان فرموده اند : اول : ترک عادات و رسوم و تعارفات است .

 اگر سالک خود را در بند رسوم نماید از انجام اعمال عبادی باز می ماند .

 سالک باید حداقل روزی یک جزء قرآن بخواند که خود حداکثر نیم ساعت

 وقت می گیرد ؛ البته این به این معنی نیست که شخص از کارهای عادی مثل شغل

 یا رفت و آمدهای ضروری و لازم و صله رحم بگریزد غربت نشین گردد .

بلکه باید کاری کند که مردم او را شخص معتدل فرض نموده و نسبت به

رفتار او حسّاس نشوند که خود دو مشکل به بار می آورد .

یا با ایجاد مشکل و ملامت دیگران مواجه شده یا گرفتار ریا خواهد گردید .

در روایت است که فرموده : کُن فی النّاسِ و لا تَکُن مَعَهُم

 یعنی در مردم باش و با آنها معاشرت کن ولی با آنها در گناه و معصیت

و سایر رفتارهای ناهنجار معنوی همراهی مکن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد